Thursday, October 27, 2005

Konsep tuhan dalam minda dan kalbu umat melayu

Tuhan hanya wujud pada saat tibanya kematian dan pada ketika anak2 hendak masuk peiksa; itupun dalam bentuk pensel dan air mineral yang telah disyirikkan bomoh. kadangkala, tuhan juga wujud menjelang saat2 susah dan tertekan, kemudian hilang ghaib pada saat kesenangan menjelang.

Begitu juga, agama hanya wujud pada saat perkahwinan yang kononnya untuk menghalalkan perhubungan (padahal sebelum ni dah hidup macam laki bini, atau boyot bunting perut sudah tidak boleh disembunyikan lagi) dan pada saat pergi buat umrah atau haji untuk tunjuk kepada orang lain: “aku artis/guru/lecturer/siapa2 yang banyak duit. Tiap2 tahun aku buat umrah dan haji.”

sebab tu melayu tu tak semestinya islam. aku cakap, kao melatah. dah solat, kao?

bak kata member azlan: aku gi pasar ramadhan kat subang, nampak karipap, apam ngan tet*k jer. ader ker gi pasar ramadhan pakai hot-pants ngan spagetty strap? yang jual kue pon tak nak kalah. aku rasa pose aku aritu macam hape2.

1 Comments:

At 7:57 pm , Blogger ibnu_umar said...

ada 2 mata yg tak menangis di akhirat nanti..

1) mata yg selalu bangun malam utk qiyam
2) mata yg selalu menangis takutkan azab Allah..

semoga mata2 kita termasuk dalam golongan mata2 itu.. walopun aku bermata empat, kao bermata dua, tp objektif mata2 kita tetap sama, insyaAllah. :)

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home